BELAJAR ARITMETIKA MENGGUNAKAN BUAH COKLAT

Dubi Ardiansyah, Chika Rahayu

Abstract


The purpose of this service is to determine the effectiveness of the Contextual Teaching and Learning learning model in social arithmetic material on student learning outcomes. This service uses a pretest posttes design. Data collection uses documentation and test methods. The data is processed using the t test statistical test. Based on data analysis, the average experimental class students were 75.75 and the control class was 60. From the average value data obtained by students, it can be seen that mathematics learning uses the Contextual Teaching and Learning (CTL) learning model with fruit context. Chocolate is effective on student learning outcomes in social arithmetic material..

Keywords: Efektiveness, Contextual Teaching and Learning, learning outcome.


Full Text:

PDF

References


Arikunto, S. (2013). Prosedur Penelitian. Jakarta: Rineka Cipta.

Depdiknas. (2006). Kamus Besar Bahasa Indonesia. Jakarta: Balai Pustaka.

Hasibuan, I.M. (2014). Model-Model Pembelajaran CTL (Contekstual Teaching and Learning). Jurnal Logaritma, 2(1), 1-12.

Hidayati, N. dkk. (2018). Pembelajaran Lidimatika Untuk Meningkatkan Kemampuan Siswa SD Dalam Operasi Perkalian. Jurnal Elektronik Pembelajaran Matematika, 5(1), 53-63.

Karonia dan Muhammad. (2017). Penelitian Pendidikan Matematika. Karawang: Aditama.

Laili, H. (2016). Pengaruh Model Pembelajaran Contextual Teaching and Learning (CTL) Dalam Meningkatkan Kemampuan Pemecahan Masalah Matematika Siswa MTs Nurul Hakim Kediri Ditinjau Dari Segi Gender. Jurnal studi keislaman dan ilmu pendidikan, 5(2), 34-53.

Musfiqon. (2012). Media Dan Sumber Pembelajaran. Bandung: Nuansa.

Ngalimun. (2014). Strategi Dan Model Pembelajaran. Yogyakarta: CV. Aswaja Pressindo.

Purwanto. (2016). Metodologi Peneltian kuantitatif. Yogyakarta: Pustaka Pelajar.

------------. (2016). Evaluasi Hasil Belajar. Yogyakarta: Pustaka Pelajar.

Prahmana, R.C.I. (2015). Mengenal Matematika Lebih Dekat. Yogjakarta: Ruko Jambusari.

Ratnasari, F.S., & Saefudin, A.A. (2018). Efektivitas Pendekatan Contextual Teaching And Learning (CTL) Ditinjau Dari Kemampuan Komunikasi Matematika Siswa. Jurnal MaPan, 3(1), 119-128.

Ridwan, R., Zulkardi., & Darmawijoyo. (2016). Pengembangan Prangkat Pembelajaran Aritmatika Sosial Berbasis Problem Based Learning Di Kelas VII SMP.Jurnal Elemen, 2(2), 92-115.

Rohmawati, A. (2015). Efektivitas Pembelajaran. Jurnal Pendidikan Usia Dini, 9(1), 15-32.

Rusman. (2014). Model-Model Pembelajaran Mengembangkan Profesionalisme Guru. Jakarta: Rajawali Pers.

Rusyda, A.N., & Sari, S.D. (2017). Pengaruh Penerapan Model Contextual Teaching And Learning Terhadap Kemampuan Pemahaman Konsep Matematis Siswa SMP Pada Materi Garis Dan Sudut. Jurnal Nasional Pendidikan Matematika, 1(1), 150-162.

Sari, A.D., Rahayu, C., & Widyaningrum, I. (2018). Pembelajaran Matematika Menggunakan Model Contextual Teaching and Learning (CTL) Pada Materi Kubus Dengan Konteks Tahu di Kelas VIII. Jurnal JDC, 2(2), 108-115.

Saefuddin, A. Dkk. (2013). Statistika Dasar. Jakarta: PT. Grassindo.

Sikardi, I. (2013). Model-Model Pembelajaran Moderen. Jogjakarta: Tunas Gemilang Press.

Sudjana. (2005). Sttatistika Untuk Peneltian. Bandung:Alfabeta.

Sugiyono. (2017). Statistika Untuk Penelitian. Bandung: Alfabeta.

Sumantri, S.M. (2016). Strategi Pembelajaran. Jakarta: Rajawali Pers.

Widyaningrum, I. (2015). “ Desain pembelajaran materi aritmatika sosial dengan model Permainan pasar –Pasaran”. Prosiding Seminar Nasional Pendidikan Matematika (SNAPTIKA), 247-250.

Yulia, P., & O.sunggu, N. (2016). Model Pembelajaran CTL(ContextualTeaching and Learning) Terhadap Kemampuan Pemecahan Masalah matematis siswa Kelas VII SMP N 16 BATAM . Jurnal Matematika Pythagoras, 5(1), 52-58.


Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Jurnal Penelitian Pendidikan Matematika Teindeks Pada:

Lisensi Creative Commons
Ciptaan disebarluaskan di bawah Lisensi Creative Commons Atribusi 4.0 Internasional.

Flag Counter