Kebijakan Pengembangan Kurikulum di Sekolah Dasar (Sebuah Tinjauan Kurikulum 2006 hingga Kebijakan Merdeka Belajar)

Agustinus Tanggu Daga

Abstract


Curriculum development is very important for curriculum developers in primary schools to improve the quality of educational processes and outcomes. The aim of this research is to find out how curriculum development in primary schools in the KBK, KTSP, Curriculum 2013, and the independent learning policy. This research method is descriptive qualitative. Literature review method is taken to collect the data from relevant resources.  The research found out that curriculum development of the primary school occurs in the span of Indonesian history. The primary school curriculum is a competency-based curriculum designed in the KBK, KTSP, Curriculum 2013, and independent learning. The characteristics of the primary school curriculum in KTSP are a separated curriculum for grades IV-VI and thematic curriculum for grades I-III. The characteristics of the primary school curriculum in the 2013 curriculum are a cross curriculum or integrated curriculum for all grades with a scientific approach and authentic assessment. The primary school curriculum in independent learning needs to pay attention to curriculum simplification, national exams, simplifying lesson plans, the teaching profession. Meanwhile, the implementation of independent learning must include objectives, flexibility, and benefits of the curriculum.

Keywords


Curriculum development, KTSP, Curriculum 2013, Independent Learning

Full Text:

PDF

References


Abduhzen, M. (2020, 30 Maret). “Belajar Merdeka Belajar”. Kompas, hlm. 6.

Afifah. N. (2015). Problematika Pendidikan di Indonesia (Telaah dari Aspek pembelajaran). Elementary, 1 (1), 42-47. Diakses dari: http://e-journal.metrouniv.ac.id/index.php/elementary/article/download/problematika-pendidikan-di-indonesia/144.

Ahmad, A. (2014). Problematika Kurikulum 2013 Dan Kepemimpinan Instruksional Kepala Sekolah. Jurnal Pencerahan. 8 (2), 98-108. Diakses dari: http://jurnal.unsyiah.ac.id/JPP/article/view/2158

Baedhowi. (2007). Kurikulum Tingkat Satuan Pendidikan (KTSP): Kebijakan dan Harapan. Jurnal Pendidikan dan Kebudayaan. 65 (13), 171-181.

Departemen Pendidikan Nasional. (2009). Buku Saku Kurikulum Tingkat Satuan Pendidikan (KTSP) Sekolah Menengah Pertama. Jakarta: Departemen Pendidikan Nasional Direktorat Jenderal Manajemen Pendidikan Dasar dan Menengah Direktorat Pembinaan Sekolah Menengah Pertama.

Djatmiko, I. W. (2014). Hakekat Pengembangan Kurikulum 2013 dan Implementasinya dalam Pembelajaran Pada Sekolah Menengah Kejuruan. Makalah disampaikan dalam Workshop Penguasaan Teknologi Informasi dan Pengembangan Kurikulum 2013 Pada tanggal 10 Mei 2014 di SMK Muhammadiyah Prambanan, Yogyakarta. Diakses dari: http://staffnew.uny.ac.id/upload/131629061/pengabdian/hakekat-pengembangan-kurikulum-smk-2013.pdf

Hariatiningsih, A. N. (2016). Implementasi Kebijakan Kurikulum 2013 (Studi Deskriptif Peraturan Menteri Pendidikan Nomor 160 Tahun 2014 tentang Pemberlakuan Kurikulum Tahun 2006 dan Kurikulum 2013 Tingkat SMA dan SMK di Kabupaten Blitar). Kebijakan dan Manajemen Publik. 4 (2), 64-70. Diakses dari: http://repository.unair.ac.id/46082/.

Harahap, N. (2014). Penelitian Kepustakaan. Jurnal Iqra’, 8 (1), 68-73.

Indriyanto, B. (2012). Pengembangan Kurikulum Sebagai Intervensi Kebijakan Peningkatan Mutu Pendidikan. Jurnal Pendidikan dan Kebudayaan. 18 (4), 440-452. diakses dari: https://jurnaldikbud.kemdikbud.go.id/index.php/jpnk/article/view/100/97

Kadi dan Awwaliyah. (2017). Inovasi Pendidikan : Upaya Penyelesaian Problematika Pendidikan di Indonesia. Jurnal Islam Nusantara, 1 (2), 144-155. Diakses dari: https://www.researchgate.net/publication/332887333_inovasi_pendidikan_upaya_penyelesaian_problematika_pendidikan_di_indonesia

Kande, F. A. (2008). Membedah Kekuatan dan Kelemahan KTSP (Antara Globalisasi Lokal dan Ancaman Disintegrasi Bangsa). Jurnal Manajemen Pendidikan, 2 (4), 79-89. Diakses dari: https://media.neliti.com/media/publications/112742-ID-membedah-kekuatan-dan-kelemahan-ktsp-ant.pdf

Kementerian Pendidikan dan Kebudayaan. (2012) Dokumen Kurikulum 2013. Jakarta: Kemendikbud.

Kristiana. D. (2020, 11 Januari). “Merdeka Belajar, Merdeka Mengajar”. Pikiran Rakyat, hlm. 14.

Lie, A. (2020, 1 Pebruari). “Merdeka Melajar Untuk Kebahagiaan”. Kompas, hlm. 6.

Mesiono, Aziz, Syafaruddi. (2019). Implementasi Kebijakan Pengembangan Kurikulum Madrasah Aliyah Qismul’Aly Medan. Jurnal Ta’dib. 22 (2), 57-65. Diakses dari: http://ecampus.iainbatusangkar.ac.id/ojs/index.php/takdib/article/view/1450/1457

Munandar, A. (2017). Kurikulum Sebagai Jantung Pendidikan. Prosiding Seminar Nasional Pendidik dan Pengembang Pendidikan Indonesia, IKIP Mataram 14 Oktober 2017. Diakses dari: http://ejournal.mandalanursa.org/index.php/Semnas/article/view/298

Permendiknas Nomor 22 Tahun 2006 Tentang Standar Isi Untuk Satuan Pendidikan Dasar dan Menengah.

Peraturan Pemerintah Nomor 19 Tahun 2005 Tentang Standar nasional Pendidikan.

Priyatma, J. E. (2020, 06 Pebruari). “Merdeka Berpikir”. Kompas, hlm. 6.

Rusman. (2015). Pembelajaran Tematik Terpadu, Teori, Praktik dan Penilaian. Jakarta: RajaGrafindo Persada.

Rusman. (2019). Manajemen Kurikulum. Cetakan ke-6. Jakarta: RajaGrafindo Persada.

Sari, M. (2020). Penelitian Kepustakaan (Library Research) dalam Penelitian Pendidikan IPA. Natural Science: Jurnal Penelitian Bidang IPA dan Pendidikan IPA. 6 (1), 41-53.

Sularto, St. (2020, 16 Pebruari). “Kebijakan Merdeka Belajar”, Mingguan Hidup, 14-15.

Sulisworo, D. (2016). The Contribution of the Education System Quality to Improve the Nation’s Competitiveness of Indonesia. Journal of Education and Learning. 10 (2), 127-138. Diakses dari: http://journal.uad.ac.id/index.php/EduLearn/article/view/3468/pdf_124

Supriyadi. (2016). Community of Practitioners: Solusi Alternatif Berbagi Pengetahuan Antar Pustakawan. Lentera Pustaka, 2 (2), 83-93.

Suyanto. (2019, 20 Desember). “Penyederhanaan Kurikulum”, Kompas, hlm. 6.

Suyanto. (2020, 08 Pebruari). “Implikasi Kebijakan Merdeka Belajar”. Kompas, hlm. 6

Undang-Undang Nomor 20 tahun 2003 Tentang Sistem Pendidikan Nasional

Yoga, M. (2020, 14 Maret). “Merdeka Belajar, Belajar Merdeka”. Pikiran Rakyat, hlm. 14.




DOI: https://doi.org/10.53395/jes.v4i2.179

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


JES terindeks pada: