ANALYSIS OF GROUP INVESTIGATION LEARNING MODEL ON INCREASING LEARNING OUTCOMES
Authors
Selviana Tamo Ina , Desak Made Anggraeni , Oktavianus DekeDOI:
10.53395/jes.v7i1.443Published:
2023-03-30Issue:
Vol. 7 No. 1 (2023)Articles Regular Issue
Downloads
How to Cite
Abstract
This study aims to analyze the group investigative learning model on improving learning outcomes. The use of learning models is one of the complex things that can help students to support the learning process well. In this case, the learning model used must be in accordance with the environment and circumstances of students at school. One of the efforts or methods used to overcome when using the group investigation learning model. This study aims to analyze the group investigation learning model on improving student learning outcomes. The results of data analysis show that the group investigation learning model can improve student learning outcomes. This type of research is a literature study by analyzing articles with books that are relevant to the problem being studied. All article-journals state that it can activate students' learning processes and can improve students' cognitive learning outcomes. The results of the study from the book illustrate that the use of the group investigation learning model can involve students by finding out for themselves the information and problems that will be studied. Based on the results of the study, it can be concluded that the group investigation learning model can improve student learning outcomes.References
Bakri, h. (2017). Model pembelajaran akhlak transformatif berbasis investigasi kelompok Tarbawi, 92 81.http://ejounal.iainkrerinci.ac.id/index.php/terbawi/artikel/view/195
Baratama, b. (2017). Peningkatan Hasil Belajar Usaha Dan Energi Melalui Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Investigasi Kelompok Pada Siswa Kelas XI Semester I SMA Negeri Bendungan Kabupaten Trenggalek Tahun Ajaran 2015/2016ip, 13-21. https://ejournal.unikama.ac.id/index.php/jrnspirasi/article/view/1551
Cut yuniza, l. R. (2020). Penerapan model pembelajaran investigasi kelompok melalui media domino matematika untuk meningkatkan kemampuan berpikir kritis siswa. Jurnal cindekia, 999-1010. https://www.j-cup.org/index.php/cendekia/article/view/336
Dayat. (2016). Upaya meningkatkan hasil belajar ips penerapan model pembelajaran kooperative investigasi kelompok. Pendidikan dasar, 151-155. https://jurnal.unigal.ac.id/index.php/edukasi/article/view/989
Frumensius Adolf. Penerapan Model Pembelajaran Group Investigation Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Kelas VII A SMP Katolik PallaPada Materi Garis dan Sudut Tahun Pelajaran 2017/2018. SKRIPSI
Sinar, m. (2018). Upaya peningkatan keaktifan dan hasil belajar siswa. Cv bdi utama: deepublish.
Nurekawati, e. (2017). Penerapan model pembelajaran investigasi kelompok untuk meningkatkan keaktifan belajar siswa. Edukasi, 57-54.http://www.jurnal.ikippgriptk.ac.id/index.php/edukasi/article/view/406
Gredler. (2018). Belajar dan pembelajaran. Yogyakarta: deepublish publisher all right reserved.
Husamah, Yuni Pantiwati, Arina Restian, Puji Sumarsono. (2007). Belajar dan pembelajaran . Malang : umm press.
Harahap, p. P. (2021). Peningkatan hasil belajar materi koperasi menggunkan metode investigasi kelompok pada siswa kelas v sd negeri 103000ae jangkang kecamatan padang bolak kabupaten padang lawas utara. Ilmiah pendidikan dasar, 21 31.http://jurnal.spada.ipts.ac.id/index.php/JIPDAS/article/view/16
Hidayati, n. M. (2018). Kelemah dan kelebihan model . Surakarta: kekata group.
Kasim, r. A. (2020). Meningkatkan hasil belajar siswa tentang vertebrata menggunakan model investigasi kelompok pada kelas 3 MAN 1 palu. Of biology science and education(jbse), 577-588. https://jurnal.fkip.untad.ac.id/index.php/ejipbiol/article/view/1163
Khafid, s. (2010). Pembelajaran kooperatif model investigasi kelompok,gaya kognitif, dan hasil belajar geografi. Ilmu pendidikan, 73 78.http://jurnal.um.ac.id/index.php/jip/article/view/2622
Meyer. (2018). Belajar dan pembelajaran. Yogyakarta: deepublish publisher all right reserved.
Majid, z. A. (2017). Peningkatan hasil belajar melalui model pembelajaran kooperatif tipe group investigation pada mata pelajaran sosiologi semester ii siswa kelas XI IIS 2 SMAN 3 Maros . Sosialisasi pendidikan sosiologi, 78 84. http://103.76.50.195/sosialisasi/article/view/12107
Nazliah, r. (2018, juli-september). Perbandingan penggunaan model pembelajaran investigasi kelompok dengan model pembelajaran obsevasi terhadap hasil belajar siswa smp negeri 2 kualuh selatan. Biolokus, 86. http://jurnaltarbiyah.uinsu.ac.id/index.php/biolokus/article/view/348
Nur faujia, m. B. (2020, desember). Penerapan model pembelajaran kooperatif tipe investigasi kelompok untu meningkatkan aktivitas dan hasil belajar siswa fisika kelas x ma raudlatusshibyan nw belencong tahun pelajaran 2019/2020. P.63.http://jurnalkonstan.ac.id/index.php/jurnal/article/view/52
Nurdyansyah. (2016). Inovasi model pembelajaran . Surabaya: nizamia learning center sidarjo.
Mulyasa (2013). Praktik penelitian tindakan kelas. Bandung: pt remaja rosdakarya.
Radjendra, m. (2019). Peningkatan hasil belajar pendidikan kewarganegaraan siswa melalui pembelajaran kooperatif tipe group investigation di kels XI TKJ SMKN I Bangkinan Kota. Pendidikan tambusai, 1453-1462. https://jptam.org/index..php/jptam/articel/view/382
Rahmayanti, V.(2016).Pengaruh minat belajar siswa dan persepsi atas upaya guru dalam memotivasi belajar siswa terhadap prestasi terhadap prestasi belajar bahasa indonesia siswa SMP di Depok. Sap Vol.1,212. https://jurnal.lppmunidra.ac.ac.id//index.php//SAP/articel/107
Rosmaya, e. (2020). Pembelajaran menulis teks eksposisi dengan menggunakan pendekatan kooperatif tipe investigasi kelompok di SMP. Pendidikan bahasa dan sastra indonesia,3.http://jurnal.ugj.ac.id/index.php/deiksis/article/view/999
Rusdian rifai, n. S. (2018). Penerapan pembelajaran investigasi kelompok terhadap belajar matematis siswa sekolah menengah pertama. Analisa 4, 43 50.http://jurnal.uinsgd.ac.id/index.php/analisa/article/view/1960
Sajidan, h. (2008). Jurnal pendidikan "dwija utama" forum komunikasi pengembangan profesi pendidikk kota surakarta. Dwija utama, 79-88.https://books.gogle.com/books?id=DaWDDwAAqBAC&printsec=frontcover&dq=jurnal+pendidikan+dwija+utama+from+komunikasi+pengembangan+profesi&hl=id&sa=X&ved=zahUKEwif4Ba08sXzAhW
Sinar. (2018). Metode aktif learning upaya peningkatan keaktifan dan hasil belajar siswa. Yogyakarta: de publish.
Sitinjak, l. (2020). Meningkatkan hasil belajar PAK dengan menerapkan model pembelajaran goup investigation. Global educatio, 329 336.http://jurnal.goretanpena.com/index./php/JGE/article/view/521
Somawati, n. W. (2021). Penerapan model pembelajaran group investigasi kelompok untuk meningkatkan hasil belajar peserta didik kelas IX.4 semester I smp negeri I banjarangka tahun pelajaran 2019/2020. Inovasi penelitian pendidikan dan pembelajaran, 1-8.https://www.jurnalp4i.com/index.php/learning/article/view/161
Sukmadinata, n. S. (2009).Landasan psikologi proses pendidikan. Bandung: pt remaja rosdakarya.
Sugiono. (2014). Metode Penelitian Pendidikan Pendekatan Kuantitatif, Kualitatif, Dan R&D. Bandung: Alfabbeta.
Uswatun (2017 hl.27-29) Penerapan Model Pembelajaran Investigasi Kelompok terhadapan kemapuan Pemecahan masalah matematika siswa kelas VIII SMP Negeri I Tarowang Kabupataen Jeneponta- Skripsi
Wijayanti, (2010) Eksplorasi Kesulitan belajar siswa pada pokok bahasan cahaya dan upaya Meningkatkan hasil belajar melalui pembelajaran inquiry terbimbing.jurnal Pendidikan fisika Indonesia 6,2. https://journal.unnes.ac.id/nju/index.php/JPFI/article/view/1093
License
Copyright (c) 2023 Selviana Tamo Ina, Desak Made Anggraeni, Oktavianus Deke

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Authors who publish with Jurnal Edukasi Sumba (JES), agree to the following terms:
- Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Lisensi Creative Commons Atribusi 4.0 Internasional. This license allows authors to use all articles, data sets, graphics and appendices in data mining applications, search engines, web sites, blogs, and other platforms by providing an appropriate reference. The journal allows the author(s) to hold the copyright without restrictions and will retain publishing rights without restrictions.
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgment of its initial publication in Jurnal Edukasi Sumba (JES)
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).